Longkanker bij vrouwen meer dan verdubbeld in 2020

Array
Bron KWF
Amsterdam, 3 februari 2012 – Zaterdag 4 februari is het Wereldkankerdag. Volgens cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie verdubbelt wereldwijd het aantal mensen dat kanker krijgt van 12,7 miljoen in 2008 naar 25 miljoen in 2030. In Nederland stijgt het aantal kankerpatienten met 40% van 86.800 in 2007 naar 123.021 in 2020. De grootste stijger is longkanker bij vrouwen. Dit aantal stijgt met 122% van 3861 (in 2007) naar 8557 in 2020. Als er in Nederland niet meer wordt gerookt sterft er op termijn dertig procent minder mensen aan kanker. Verbazingwekkend is dat rokers weinig kennis hebben over de gevolgen van tabaksgebruik vergeleken met andere landen. Ook doen we het middelmatig in Europa als het gaat om ons tabaksontmoedigingsbeleid. Met de slogan ‘Ik wil ook een rookvrij Nederland’ vraagt KWF Kankerbestrijding op Wereldkankerdag aandacht voor dit nog steeds groeiende probleem.
De helft van de kankersterfte is niet te voorkomen. De andere helft is gerelateerd aan leefstijl waarbij roken de grootste ‘boosdoener’ is. Reden genoeg voor KWF Kankerbestrijding om de komende jaren een prominente rol te gaan spelen op het gebied van tabaksontmoediging. Doel is dat we streven naar een samenleving waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van roken: dat rokers stoppen met roken en jongeren niet meer beginnen met roken. Een rookvrije samenleving betekent voor KWF Kankerbestrijding dat niet roken de sociale norm is en dat roken passé is. Hiertoe zetten we in op een tal van activiteiten: rookvrije schoolpleinen, lobby richting politiek om het beleid te beïnvloeden zoals de accijnzen op sigarettenpakjes te verhogen en sigarettenverpakkingen te voorzien van waarschuwingsplaatjes en diverse campagnes.

Vrouwen en longkanker
Het aantal vrouwen dat overlijdt ten gevolge van longkanker is in tien jaar bijna verdubbeld. In 1990 waren dat 1.227 vrouwen; in 2000 waren het 2.261 vrouwen en naar verwachting in 2020 stijgt dit naar 8557. Als deze trend zich inderdaad voortzet dan zullen in 2015 meer vrouwen aan longkanker overlijden dan aan borstkanker. Vrouwen blijken bij dezelfde rookintensiteit als mannen, gevoeliger te zijn om longkanker te krijgen. Dit houdt waarschijnlijk verband met hun hormoonhuishouding.

4 Februari Wereldkankerdag: ‘Ik wil ook een rookvrij Nederland’
Met het thema ‘Ik wil ook een rookvrij Nederland’ vraagt KWF Kankerbestrijding het Nederlandse publiek om zich aan te sluiten bij onze activiteiten om Nederland Rookvrij te maken. Daartoe kunnen ze hun mening, ideeen en steunbetuiging op de site www.kwfkankerbestrijding.nl/rookvrij achterlaten. Een confronterende maar realistische viralcampagne online moet mensen wakker schudden en hen de gevaren van roken doen inzien. Beelden zijn te zien op YouTube

Love Life, Fight cancer
Fight cancer, het jongerenmerk van KWF Kankerbestrijding, roept op Wereldkankerdag met een ludiek filmpje iedereen op om in actie te komen. Vanuit het motto ‘Love life. Fight cancer’ laat Fight cancer op een positieve en speelse manier zien dat je de strijd tegen kanker kunt steunen op jouw manier; wat je ook doet, met jouw actie steun je de strijd tegen kanker en red je uiteindelijk levens. Het filmpje wordt via social media en online platforms verspreid
Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen