Les over orgaandonatie draagt bij aan gesprek thuis

Array

De speciale lesmodule ‘Donordenkers.nl’ vergroot de kennis van basisschoolleerlingen over orgaandonatie. De module zorgt er verder voor dat bij de scholieren het onderwerp thuis vaker wordt besproken. Leerkrachten en leerlingen ervaren de inhoud van de module als positief omdat de informatie op een correcte en begrijpelijke manier wordt aangeboden. Maar nog bij te weinig leerkrachten is de module bekend. Dit blijkt uit een onderzoek van Marion Siebelink van het Universitair Medisch Centrum Groningen naar de effecten van deze lesmodule. Zij doet al langere tijd onderzoek naar orgaandonatie bij kinderen.

Onderwijs is een manier om de kennis over orgaan- en weefseldonatie bij kinderen te vergroten. Met dat doel is in 2010 de digitale lesmodule Donordenkers ontwikkeld door de Nederlandse Transplantatie Stichting-Donorvoorlichting in samenwerking met het UMCG. De module is voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool en gaat in op alle facetten van orgaandonatie en transplantatie. In de lesmodule zijn informatie en meningen van elkaar gescheiden. Nederland is het eerste land met een dergelijke lesmodule voor het basisonderwijs.

Effect lesmodule
Na twee jaar is het effect van de lesmodule bekeken. Het onderzoek hiernaar richtte zich op 3 vragen: is de module bekend bij leerkrachten en wat zijn hun ervaringen? Vergroot de module de kennis over orgaandonatie? En bevordert de module het gesprek thuis over het onderwerp? Via interviews en een schriftelijke enquête onderzocht Siebelink deze effecten van de lesmodule.

Vervolg voortgezet onderwijs
Bijna driekwart van de onderzochte basisscholen wil het onderwerp wel bespreken in de klas. De meeste leerkrachten (65%) zien de module als een goed middel om het onderwerp te bespreken. Zij vinden dat een moeilijk onderwerp op een gepaste manier onder de aandacht van de doelgroep wordt gebracht zonder kinderachtig te worden. Voor scholieren blijkt de lesmodule een waardevolle bijdrage te leveren in hun kennis over orgaandonatie en te stimuleren thuis het gesprek over dit onderwerp te voeren. Tweederde van de kinderen was positief over de lesmodule en ziet graag het onderwerp terugkomen tijdens het voortgezet onderwijs.

Les op basisschool
Op basis van deze uitkomsten adviseert Siebelink om de lesmodule vaker in te zetten in het basisonderwijs. Zeker nu is gebleken dat deze lesmodule de kennis en het inzicht over dit precaire onderwerp vergroot en stimuleert dat het gesprek thuis hierover wordt gevoerd.

Er zijn in Nederland meer donororganen voor kinderen nodig; enkele tientallen kinderen staan nu op een wachtlijst voor een orgaan. Deze effectstudie is mede mogelijk geworden door de Hartstichting.

bron: UMCG

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen