Meld- en adviespunt Inspectie stap vooruit

Array

Het is een stap vooruit om een meld-en adviespunt in de stellen, waar de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) patienten met een klacht over de zorg eerste opvang biedt. Dat vindt patientenfederatie NPCF. Het instellen van een klachtvolgsysteem door de Inspectie kan patienten helpen om hun recht te halen waar nodig.

“We vinden het wel heel belangrijk dat het voor mensen duidelijk is wat ze kunnen verwachten van een meld-en adviespunt en een klachtvolgsysteem,” zegt Wilna Wind, directeur van patientenfederatie NPCF. “Gaat de Inspectie ook ingrijpen als de afhandeling van een klacht te lang duurt? En kan de Inspectie alle klachten en meldingen aan? Er zijn 40.000 instellingen.”

Volgens patientenfederatie NPCF worden patienten nu te vaak aan hun lot overgelaten als ze een klacht hebben. Wind: “Daarom is het belangrijk dat de Wet Clientenrechten Zorg door Kamer wordt behandeld. Daarin wordt het klachtproces goed geregeld en is er een dwingende uitspraak van een geschillencommissie mogelijk. Nu nog niet.”

Naast een betere afhandeling van klachten, pleit patientenfederatie NPCF voor meer openheid van kwaliteitsinformatie. “We moeten er vooral alles aan doen om te voorkomen dat fouten gebeuren, dat mensen in een klachtenprocedure verzeild raken. Openheid over kwaliteit hoort daarbij.”

bron: NPCF

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen