Samenwerking Leids Universitair Medisch Centrum en Paralax

0
408

Rostar CAS zorgt voor meer flexibiliteit in het plannen van 4.000 medewerkers in onregelmatige diensten
Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) heeft de samenwerking met Paralax Planning Solutions verlengd. De specialist op het gebied van innovatieve software-oplossingen voor personeelsplanning, personeelsroosters en workforce management blijft leverancier voor het plannen van 4.000 LUMC-medewerkers. Op termijn wordt het pakket aangevuld met capaciteitsmanagement en ‘shift picking’, oftewel zelfroosteren.

samenParalax en het LUMC werken al sinds 1998 samen als het gaat om personeelsplanning. Het huidige product, Rostar Flex, wordt na een uitgebreid aanbestedingstraject vervangen door Rostar CAS. Rostar CAS biedt een volledig andere ‘look and feel’ en vernieuwde functionaliteit.

Merlijne Sonneveld, Projectmanager Organisatieontwikkeling/ HRM LUMC: “Het LUMC heeft een diversiteit aan functies, diensten en onderdelen. De match tussen patiëntenzorg en personele inzet is soms een puzzel. De invoering van de nieuwe software van Paralax is voor ons een stap voorwaarts. Bovendien is roostering een aansprekend onderwerp voor veel van onze medewerkers. Het gaat immers om een van de belangrijkste vragen die hen in hun werk bezighoudt: waar werk ik en wanneer? Rostar CAS maakt dat, beter nog dan Rostar Flex, inzichtelijk. Met de inzet van Rostar CAS willen we ook de personeelsinzet beter laten aansluiten op de benodigde patiëntenzorg en tegelijkertijd de medewerkers meer invloed geven op hun werk-privé balans. Dat is een speerpunt in ons LUMC HRM-beleid.”

In de toekomst gaat het LUMC ook gebruikmaken van Rostar CAS mobiel, zodat medewerkers ook via mobiele devices hun rooster kunnen inzien, inzage hebben in hun jaaruren, diensten kunnen ruilen en hun beschikbaarheid kunnen doorgeven. Medewerkers kunnen digitaal hun inzetbaarheid en wensen aangeven. De teammanager of planner zal een passend rooster maken, waarbij hij zo veel mogelijk met de wensen rekening houdt. Doordat medewerkers zelf in het systeem zien waar eventuele ‘gaten’ vallen in het rooster kunnen zij hier ook op anticiperen.

De inzet van Rostar CAS moet ook leiden tot doelmatigheidsverbetering. Wanneer een afdeling een tekort aan mensen heeft, kan met Rostar CAS eenvoudig worden gekeken welke afdeling kan ondersteunen. Het onderling samenwerken en uitwisselen van medewerkers wordt hiermee vergemakkelijkt.

Een andere mogelijkheid is dat van tevoren wordt gedefinieerd hoeveel mensen op welk moment nodig zijn en aan welke kwalificaties ze moeten voldoen. Zo wordt ook voorkomen dat er een onderbezetting ontstaat op afdelingen of bij apparaten die iedere dag bemand moeten zijn, zoals röntgenapparatuur. Gecombineerd met inzage in het rooster van de medewerkers, leiden deze veranderingen tot een flexibelere inzet van personeel dat in onregelmatige diensten werkt.

Nilco Boven, Director Delivery bij Paralax Planning Solutions: “Het LUMC heeft een duidelijke visie op hoe de werkgever-/ werknemersrelatie in elkaar zou moeten steken. Zij willen daartoe de interne processen optimaliseren. Hun planningssysteem is een goed voorbeeld van hoe zij de situatie voor zowel het LUMC als voor de werknemer zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken.”

Bron: Paralax Planning Solutions