Saltro kiest voor cliëntgericht werken met Serviceware

Array

Diagnostisch centrum Saltro plant vanaf heden alle huisbezoeken bij patiënten en afspraken op vaste priklocaties in via Serviceware, het planning- en serviceplatform van softwareontwikkelaar helpLine. Afspraken worden hierdoor efficiënter gepland. Ook krijgt de zorgorganisatie meer inzicht in het gehele logistieke proces rondom bloedafname. Het komende jaar zet Saltro in op een verdere digitalisering van alle onderdelen in de dienstverlening.Lean & Mean
Saltro zet Serviceware in om de dienstverlening meer lean & mean te maken en daardoor ook meer markt- en cliëntgericht te kunnen werken. Hiervoor heeft Saltro drie doelen geformuleerd, vertelt Machteld de Raad, regiomanager van Saltro: “Het efficiënter inrichten van het logistieke proces, de werkdruk van medewerkers verlagen of in ieder geval gelijk houden en we willen alle aanvragers van bloedafnames structureel betere service bieden.

Efficiëntere processen
Saltro plant niet alleen de huisbezoeken met Serviceware. De Raad: “Ook de prikafspraken op de 170 afnamelocaties worden voortaan centraal gepland. Onze kracht is dat we veel kleine afnamelocaties hebben. Deze zijn daardoor sterk verweven met onze huisbezoeken. Nu alle afspraken in één planningsprogramma vallen, hebben we goed inzicht in bijvoorbeeld piekmomenten. Voorheen planden we voor de zekerheid veel ‘lucht’ in om die pieken op te vangen. Door Serviceware zien we nu precies waar en wanneer er ruimte is of juist knelpunten zijn, en hoe we daar dan zo efficiënt mogelijk mee kunnen omgaan.”

Medewerkers ondersteunen
“Er valt veel te halen bij het beter ondersteunen van onze mensen”, vervolgt De Raad, “alle medewerkers bloedafname planden tot voor kort eigenhandig hun huisbezoeken / afspraken in via een zogeheten postcodebak. De werkverdeling was hierdoor ongelijk; het aantal cliënten kon per postcodegebied en per dag flink wisselen. Door het centraal plannen met Serviceware hoeven medewerkers nu niet langer onderling het werk te verdelen. Ze openen ‘s ochtends de Serviceware app op hun Android smartphone en zien gelijk hun planning voor de dag.”

Serviceniveau verhogen
Na de uitrol van de planningsmodule en bijhorende Serviceware app onder de medewerkers bloedafname, zet Saltro gefaseerd in op een verdere digitaliseringsslag. De Raad: “Over een maand gaan we de uren en kilometers automatisch declareren. In de zomer starten we vervolgens met het digitaliseren van de ingewikkelde planningen voor bloedafname in psychiatrische instellingen. Aan het einde van het jaar voegen we ook het plannen toe van alle functieonderzoeken, zoals longfuncties, oogonderzoeken en bloeddrukmetingen. Met het digitaliseren van functieonderzoeken kunnen we alle afspraken haarfijn op de wensen van de cliënt afstemmen. Het uiteindelijke doel: cliënten zelf hun afspraken laten maken via onze website. Zodat we echt optimale service verlenen aan al onze cliënten.”

Over Saltro
Saltro is een innovatief diagnostisch centrum dat door middel van laboratoriumonderzoek, functieonderzoek en advies zorgverleners ondersteunt bij het bieden van de beste zorg aan patiënten. Saltro organiseert de diagnostiek in nauwe samenwerking met huisartsen, verloskundigen en ziekenhuizen om patiënten de juiste zorg op de juiste plek te kunnen leveren. Patiënten kunnen terecht bij circa 170 locaties en indien nodig komt een medewerker bij hen thuis. Bovendien begeleidt Saltro zo’n 10.000 mensen met trombose bij het gebruik van antistollingsmiddelen.

Over helpLine
helpLine B.V. is al meer dan 14 jaar gespecialiseerd in servicemanagement, smart planning, mobiel werken en het minimaliseren van administratieve lasten door slimme ICT. Centraal staat daarbij Serviceware, het planning- en serviceplatform dat voor gebruikers en cliënten via web en/of app beschikbaar is. Daarnaast biedt helpLine met anafee een software-oplossing voor financieel management van Shared Services. Belangrijkste marktsegment voor helpLine in Nederland is de zorg met meer dan 25 duizend gebruikers die dagelijks aan meer dan 100 duizend cliënten zorg verlenen. Daarnaast worden de oplossingen van helpLine internationaal toegepast in de field service. helpLine is onderdeel van de PMCS.helpLine Software Group met meer dan 250 medewerkers. Meer info: www.helpline.nl

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen